Iedereen, toch bijna iedereen, heeft tegenwoordig wel een of meerdere social media accounts. We delen en liken er dan ook op los en naar verwachting zal dat in de toekomst alleen nog maar toenemen en toenemen. Voor je bedrijf dus een heel grote vijver waaruit je kunt vissen naar potentiële klanten. Maar alleen maar posten om te posten zonder dat daar enige vorm van doordachtheid mee gepaard gaat is tijd- en dus ook geldverspilling. Want je bent natuurlijk niet de enige die zijn of haar diensten en producten via social media aan de man wil brengen. De concurrentie is moordend en zie het maar eens voor elkaar te krijgen je te onderscheiden en echt effectief bij je doelgroep onder de aandacht te komen. Met alleen organisch je doelgroep bereiken wordt het lastig, maar tegenwoordig kun je op vrijwel elk social media kanaal ook adverteren.
Hoe kom je in contact met je doelgroep?
Een gezonde bedrijfsgroei, dat is wat iedere ondernemer wil. En waar de ene ondernemer sterk is in het een, is de ander dat weer elders. Je kunt niet overal even goed in zijn, laat staan dat je er als drukbezet ondernemer ook nog eens de tijd die het vergt voor kunt vrijmaken. Het is dan ook ironisch te noemen dat ‘contact maken’ met je doelgroep nog nooit zo toereikend was als dat tegenwoordig is, maar het door die overkill aan aandachtvragers soms lastiger lijkt dan ooit te voren. Toch moet je je daardoor niet laten weerhouden. Niets doen levert over het algemeen niemand iets op. Plus de wetenschap dat er altijd een doelgroep is die specifiek naar jouw diensten of producten op zoek is, zal deze motivatie sterken. Maar waar begin je dan met een slimme en doelgerichte social media strategie om jouw onderneming onder de aandacht te brengen?
Behaal zakelijke doelstellingen met Facebook
Nog altijd is Facebook een van de grootste social media kanalen. Hoewel jongeren steeds meer afhaken, is het voor bedrijven nog altijd een krachtig en effectief marketingmiddel. Zeker vanwege de uitgebreide, maar toch laagdrempelige mogelijkheden die Facebook marketing biedt. Zo bepaal je volledig zelf je advertentiebudget en is de combinatie met Instagram snel en eenvoudig in te stellen omdat beide kanalen natuurlijk onderdeel zijn van Mark Zuckerberg’s Meta. Met alle voordelen van dien: een groot bereik, laagdrempelige budgetbepaling dus relatief goedkoop, meteen zichtbaar resultaat, betere inzichten in je doelgroep en alles binnen één omgeving. Maar om dit allemaal zelfstandig te gaan uitvogelen, instellen, inzetten, toepassen en aanscherpen? Dat is toch altijd meer werk dan verwacht. Bovendien bestaat de mogelijkheid dat je gaat twijfelen of je alles goed gedaan hebt en of het op een andere manier nog rendabeler had gekund.
Laat je helpen met een goede social media strategie
Een goed strategisch plan, daar ontbreekt het dan ook vaak aan bij social media campagnes van bedrijven. En dat is zonde, want vaak wordt dan voor de snelle, onvolledige en dus ondoordachte weg gekozen. Met de gedachtegang van: ik ben aanwezig en actief op social media, dus dan is het voldoende. Maar optimaal gebruik van social media voor ondernemers is inmiddels echt veel meer dan dat. Er valt zoveel mooie winst mee te behalen in allerlei opzichten. Het is daarom dat ook steeds meer ondernemers begrijpen dat social media uitbesteden voor je bedrijfsdoeleinden echt wel stukken efficiënter is en op korte termijn ook al echt zijn vruchten afwerpt.